فیلم آموزشی برنامه نویسی سوکت (socket prigramming) در #C همراه سورس کد

در این فیلم آموزشی، نحوه برنامه نویسی سوکت(Socket programming) در #C در یک پروژه عملی توضیح داده شده است.

در ابتدا باید با مفهوم برنامه نویسی سوکت (Socket programming) آشنا شویم، به طور کلی، هر کامپیوتر ( به ازای هر کارت شبکه اش ) یک IP دارد، که از طریق این IP‌ می توان به ماشین فوق دسترسی پیدا نمود. این آدرس ( IP ) به ۶۵۳۵۳۵ پورت ( PORT ) تقسیم می شود.

PORT یک مفهوم منطقی است که به کمک آن می توان بطور همزمان با چندین ماشین دیگر، ارتباط برقرار نمود.

PORT ها به دو گروه رزرو شده (پورت های بین ۱ تا ۱۰۲۴) و غیر رزرو شده (سایر پورت ها) تقسیم می شوند. پورت های رزرو شده برای کاربردهای استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند.

در برنامه های Server/ Client از PORT های غیر رزرو شده که آزاد باشند ( مورد استفاده سایر برنامه ها نباشند) می توان جهت برقراری ارتباطات مورد نیاز، استفاده نمود. یعنی می تواند به ازای هر پورت با یک برنامه ارتباط برقرار کند.

برنامه نویسی سوکت به دو دسته کلی تقسیم می شود:

پروتکل Transmission Control Protocol )TCP )

پروتکلی برای انتقال داده ها (سرویس ها) بین دو ماشین با ضریب اعتماد بالا می باشد. چنین ارتباطی (بین دو نقطه) را Unicast می نامند. ‌ TCP پروتکل اتصال گرا ( Connection – Oriented ) است یعنی ارتباط برقرار شده بین کلاینت و سرور تا پایان روند انتقال اطلاعات باقی می ماند.

این پروتکل در مواردی که اطمینان از انتقال صحیح داده ها بین مبدا و مقصد بسیار مهم است ( مانند زمان دانلود کردن داده ها) مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین حالتی کامپیوتر مقصد با دریافت صحیح هر بسته از مبدا یک Acknowledgment‌ به منظور اطلاع از دریافت صحیح و بی عیب به ماشین مبدا ارسال می کند. اگر پیغام اعلام وصول فوق به مبدا نرسد، مبدا دوباره بسته را ارسال می کند.

پروتکل User Datagram Protocol ) UDP )

پروتکل فوق یک پروتکل بدون اتصال (Connection – Less) می باشد. این پروتکل امکان توزیع داده ها را با سرعت بالا تضمین می کند، ولی هیچ تضمینی در جهت صحت ارسال داده ها و دریافت آنها توسط ماشین مقصد ارائه نمی دهد.بر اساس شرایط این پروتکل اگر در روند انتقال اطلاعات مشکلی پیش آید و بسته ارسال شده به صورت کامل به مقصد نرسد،بسته فوق مجددا برای کامپیوتر مقصد ارسال نخواهد شد.

نکته: از پروتکل فوق به منظور انتقال داده ها به چندین ماشین با استفاده از BroadCast‌ و یا MultiCast استفاده می شود.

به عنوان مثال، در سایت هایی که اقدام به پخش موسیقی از طریق اینترنت می کنند، از این پروتکل استفاده می شود. در بعضی لحظات در حین گوش دادن به موسیقی متوجه قطع و وصل شدن یا مکث در پخش موسیقی می شویم. علت این امر نرسیدن یک یا چند بسته از بسته های ارسالی می باشد.

 

این محصول شامل موارد زیر است:

  • آموزش با زبان ساده، قابل فهم و پروژه محور
  • آموزش برنامه نویسی با پروتکل TCP سمت سرور
  • آموزش برنامه نویسی با پروتکل TCP سمت کلاینت
  • آموزش برنامه نویسی با پروتکل UDP سمت سرور
  • آموزش برنامه نویسی با پروتکل UDP سمت کلاینت
  • ارسال متن و تصویر و فایل در پروتکل های TCP و UDP
  • راه اندازی ارتباط دوطرفه در پروتکل های TCP و UDP
  • همراه سورس کد

بعد از خرید و دانلود این پروژه می توانید سوالات خود را از طریق صفحه تماس با ما برای مان بفرستید.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0